زندگي سالم
مقالات سبك زندگي سالم و طب سنتي

 

سبك زندگي، مفهوم تازه اي نيست. هزاران سال است كه انسانها كوشيده اند سبك زندگي خود را بشناسند و مديريت كنند و حتي دولت ها كوشيده‌اند بر روي سبك زندگي مردمان خود، تاثير بگذارند.

اما تعريف سبك زندگي و مفهوم پردازي در مورد آن، نسبتاً جديد است.

معمولاً نخستين استفاده جدي از لغت Lifestyle در متون جديد را به آلفرد آدلر روان درمان‌گر اتريشي نسبت مي‌دهند (لغت Lebensstil).

اما بايد به خاطر داشته باشيم كه آنچه آدلر در مورد سبك زندگي مطرح مي‌كند بيشتر به جنبه‌هاي رفتارشناسي و شخصيت شناسي و نيز تاثيرات تربيت دوران كودكي در سالهاي بزرگسالي مي‌پردازد و با چيزي كه امروزه از سبك زندگي مي‌شناسيم، تفاوت جدي دارد.

سوبِل در كتاب Lifestyle and Social Structure توضيح مي‌دهد كه سبك زندگي، يك شيوه‌ي مشخص و قابل مشاهده از زيستن است.

از آنجا كه مشاهده‌ي رفتار انسانها، هميشه و همه جا امكان‌پذير نيست، بسياري از محققان، ترجيح مي‌دهند به جاي رفتارهاي ما، انتخاب‌هاي ما در زندگي روزمره را به عنوان نشانه‌اي دست دوم از سبك زندگي مورد بررسي قرار دهند.

به عنوان مثال:

تعريف سبك زندگي و معيارهاي سنجش سبك زندگي

اين كار، اگر چه دقيق نيست، اما مي‌تواند به عنوان رفتارهاي ثانويه، نقش سلامت در سبك زندگي وي را تا حد خوبي مشخص كند.

 

 

رابطه سبك زندگي و تصميم‌هاي خريد در حدي بالاست كه بسياري از فعالان حوزه بازاريابي، ترجيح مي‌دهند تعريف عمومي و فراگير سبك زندگي در جامعه شناسي را به صورت زير، ساده و خلاصه كرده و حوزه‌ي آن را كاهش دهند:

 

سبك زندگي از طريق بررسي انتخاب‌هاي انسانها در سبد خريد و الگوي مصرف (Consumption Patterns) مشخص مي‌شود (منبع)

 

روبرت دان، در كتاب Identifying Consumption (شناخت مصرف) توضيح مي‌دهد كه در گذشته، رفاه اقتصادي در حدي كم بود كه جز طبقات مرفه جامعه، عملاً دست ساير اعضاي جامعه در انتخاب الگوي مصرف، چندان باز نبود و عملاً نمي‌توانستيم شيوه‌ي مصرف و الگوي خريد و مصرف مردم را، شيوه‌ي مناسبي براي شناخت نگاه آنها به زندگي بدانيم.

اما امروز، در بخش عمده‌اي از جامعه، توانايي انتخاب وجود دارد. بنابراين، الگوي مصرف، بيش از هر زمان ديگر مي‌تواند منعكس كننده‌ي نگرش انسانها به زندگي‌شان باشد.

smoking-lifestyle

مثال فوق، تنها يك نمونه است.

در بسياري از حوزه‌هاي زندگي، نوعي دموكراتيزه شدن (فراگيري در همه سطوح) به وجود آمده است.

امروز با تنوع انتخاب‌ها (از رايگان و ارزان قيمت يا بسيار گران قيمت) هر كس، به نوعي به گزينه‌هاي متعدد دسترسي دارد. بنابراين، انتخاب‌هاي ما، مستقل از محدوديت‌هاي مالي ما، مي‌توانند بهتر از گذشته (و البته همچنان نه به صورت كاملاً دقيق) نگرش ما را به زندگي و سبك زندگي مورد علاقه‌ي ما را مشخص كنند.

البته سبك زندگي، تعاريف دقيق‌تر و كامل‌تري نيز دارد و حتي در دنياي مديريت و بازاريابي نيز، صرفاً به الگوي مصرف، محدود نشده است.

به عنوان مثال، مدلي به نام AIO وجود دارد كه براي تعريف سبك زندگي، از مطالعه‌‌ي تركيب سه گانه‌ي فعاليت‌ها (Activities) و علاقمندي‌ها (Interests) و عقايد و ديدگاه‌ها (Opinions) استفاده مي‌كند.

 

متمم در درس مستقلي،‌ به شيوه‌هاي عملي سنجش و بررسي سبك زندگي، خواهد پرداخت.

منبع: متمم


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: سبك زندگي
[ ۵ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۵۲:۱۱ ] [ امير كاشاني ] [ نظرات (0) ]

اهميت جواني و جوان‌ماندن تا جايي است كه در افسانه‌ها ما از اكسير جواني مي‌شنويم، اما در دنياي واقعي و امروزي اكسير جواني را بايد در چه چيز‌هايي جست‌وجو كرد.

به گزارش پايگاه شبكه الكوثر،  آب بدنتان را تامين كنيد؛ زماني كه بدن دهيدراته مي‌شود يعني به ميزان كافي آب دريافت نمي‌كند، بيشتر شبيه كشمش مي‌شود تا يك انگور رسيده كه براي همين بايد به ميزان كافي آب بنوشيد.

هيچ وقت نبايد احساس تشنگي كنيد. بايد قبل از آن آب كافي مصرف كرده باشيد. حتما مواد غذايي سرشار از آب مانند ميوه‌ها و سبزيجات تازه نيز مصرف كنيد تا به بهترين نحو آب بدنتان تأمين شود.

فعال باشيد؛ ورزش‌كردن از بروز پيري زودرس پيشگيري مي‌كند، اما بهتر است ورزش‌هاي سبك و منظم انجام دهيد؛ نه اينكه هرازگاهي ورزش‌هاي سنگين و حركات شديد داشته باشيد كه فشار زيادي روي بدن مي‌آورند. ورزش سبك و دايمي تأثير بسيار خوبي در طولاني‌مدت ايجاد مي‌كند. اگر ورزش‌هاي سنگين مانند دوي مسافت طولاني و يا وزنه‌برداري و ... انجام مي‌دهيد، حتما حواستان به تغذيه‌تان باشد. قبل و بعد از جلسات ورزشي به ميزان كافي آب بنوشيد. سعي كنيد حتما تحت نظر يك متخصص تغذيه باشيد.

مصرف كافيين را محدود كنيد؛ به عقيده بيشتر متخصصان كافيين باعث دهيدراته‌شدن بدن و پيري مي‌شود براي همين لازم است كه مصرف آن را محدود كنيد. به جاي مصرف نوشيدني‌هاي كافيين‌دار بهتر است ميوه ميل كنيد. سيب بهترين گزينه است.

خواب را فراموش نكنيد؛ البته منظورمان اين نيست كه تا لنگ ظهر بخوابيد؛ هر چند در اين دوره زمانه اين كار تقريبا غيرممكن شده است، اما مي‌خواهيم بگوييم كه در طول خواب بدن خود را احيا و ناخوشي‌هايش را درمان مي‌كند. ساعات مناسب خواب تنها روشي است كه هم عميقا بدن را سر حال مي‌آورد و هم ظاهر ما را بهتر نشان مي‌دهد.

بايد بدانيد كه تمام عملكرد‌هاي ترميمي بدن از احياي غدد فوق كليوي گرفته تا جوش‌هاي مزاحم صورت در طول خواب انجام مي‌گيرد. چرت‌هاي گاه‌به‌گاه بعدازظهر يا گذراندن آخر هفته در رختخواب كمك‌كننده است، اما بايد بدانيد كه كمبود خواب روزانه باعث بروز مشكلاتي در سلامتي مي‌شود و احتمال اينكه زودبه‌زود مريض شويد را بالا مي‌برد. درواقع اگر به ميزان كافي نخوابيد، سيستم ايمني بدنتان ضعيف خواهد شد. بدن ما به حدود ٨ ساعت خواب نياز دارد؛ اما اگر در شرايط استرس‌زايي به سر مي‌بريد يا بيمار شده‌ايد بايد بيشتر از اين بخوابيد. اگر مي‌گوييد كه وقتش را نداريد بايد زماني را در نظر بگيريد كه از بي‌خوابي مريض خواهيد شد.

به سبزيجات برگ‌دار بها دهيد و در ليست غذايي‌تان قرار بدهيد؛ سبزيجات برگ‌دار جزو منابع مواد مغذي متعددي هستند. تا جايي كه مي‌توانيد از مصرف اين سبزيجات غافل نشويد. نوشيدن آب سبزيجات برگ‌دار مانند آب كلم يكي از ساده‌ترين روش‌هايي است كه مي‌تواند پاي مواد مغذي سبزيجات را به برنامه غذايي‌تان باز كند. هميشه در كنار بشقابتان سبزيجات داشته باشيد. اسفناج را فراموش نكنيد. سبزيجات برگ‌دار را خرد كرده و به برنج كامل اضافه كنيد. داخل همبرگرتان را پر از كاهو و كلم كنيد. انواع كلم‌ها را به سالادتان اضافه كنيد.

موادغذايي آنتي‌اكسيدان‌دار را فراموش نكنيد؛ پيري و فرسودگي به دليل وجود راديكال‌هاي آزاد بروز كرده يا شديدتر مي‌شود. راديكال‌هاي آزاد مولكول‌هايي هستند كه به سلول‌ها آسيب زده و باعث پيري آن‌ها مي‌شوند. براي مقابله با اثرات منفي راديكال‌هاي آزاد بايد مواد غذايي سرشار از آنتي‌اكسيدان مصرف كنيد؛ براي اين منظور بايد ميوه و سبزيجات زيادي ميل كنيد. توصيه مي‌كنيم ميوه‌هاي ريز، گردو، تخمه كدو و ادويه‌هايي مانند زردچوبه، دارچين و ... را دريابيد. تا جايي كه مي‌توانيد از مصرف غذا‌هاي صنعتي و فرآوري‌شده بپرهيزيد.

حواستان به هواخوري و پياده‌روي باشد؛ معمولا خيلي از ما بيشتر وقتمان را در بين چهارديواري مي‌گذرانيم؛ بدون توجه به اينكه بدن ما به هواي آزاد نياز دارد. به پياده‌روي برويد، دوچرخه‌سواري كنيد يا بدويد؛ با اينكه سموم موجود در هواي بيرون يكي از مشكلات سلامتي مانند پيري زودرس است، اما آلودگي‌هاي موجود در داخل چهارديواري‌ها نيز به همان اندازه براي سلامتي ما مضر است. بهتر است به پارك و يا جا‌هايي كه آلودگي كمتري دارند، برويد.

از كار‌هاي روزانه‌تان لذت ببريد؛ نفس عميق به كنترل عملكرد مغز كمك مي‌كند؛ در اين صورت هم استرستان كم مي‌شود و احساس آرامش بيشتري مي‌كنيد. از كار‌هايي كه انجام مي‌دهيد لذت ببريد يا اينكه كار‌هايي را انجام دهيد كه از آن‌ها لذت بيشتري مي‌بريد. لذت‌هايتان را با شريك زندگي و عزيزانتان قسمت كنيد. به سلامتي و زندگي طولاني فكر كنيد.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: سبك زندگي
[ ۴ مرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۴۶:۰۴ ] [ امير كاشاني ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 5
دیروز : 20
افراد آنلاین : 1
همه : 5238
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / ثبت آگهی رایگان / خدمات نظافتی در مشهد / باربری / بسته بندی لوازم منزل / دانلود بازی اندروید / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی آریا / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد / سایت تفریحی / ربات تلرسام / ربات افزایش فالوور عضوگرام / تربیت سگ / خرید لپ تاپ استوک / انجام پروژه متلب / چگونه جذب خود کنیم /  نوار نقاله / انجام پروژه های متلب / جواب بازی آمیرزا / عکاسی صنعتی / بازی اندروید / آموزش فتوشاپ / telegram channel subscribers / چت روم